top of page

האינטרס הישראלי: ברית בטחון אזורית, עכשיו!

בבוקר שאחרי המתקפה האיראנית אמר שר הבטחון, יואב גלנט, ״העולם ראה הלילה מה כוחה של קואליציה״. היממה האחרונה המחישה בעוצמה שישראל מתמודדת מול הציר האיראני-ג׳יהאדיסטי ושהיא לא צריכה להתמודד מולו לבדה – מדינות הציר המתון, שציר זה מאיים גם עליהן, יכולות לעמוד לצידה. אתמול שוגרו לעבר ישראל מאיראן ומשלוחותיה הג׳יהאדיסטיות בעיראק, בלבנון ובתימן, מאות טילי שיוט, טילים בליסטיים וכטב"מים. רובם המוחלט יורט על ידי צה״ל, כוחות הצבא האמריקאי והבריטי, והצבא הירדני, בהישג צבאי מרשים שהושג בזכות שיתוף פעולה בין-מדינתי הדוק.

זה הזמן לזכור שמזה חודשים דעת הקהל בישראל מוסחת בשל דיבורים חסרי תוחלת של בנימין נתניהו על כן או לא מדינה פלסטינית, בעוד שברור שהשאלה המרכזית שיש לענות עליה, ולפעול לאורה, היא מה יבטיח את ביטחון ישראל בכל מרחביה, כעת ובטווח הארוך? התשובה כעת ברורה מאי פעם – הקמת קואליציית בטחון אזורית של המתונים, במזרח התיכון ובקרב הפלסטינים, שיעמדו יחד באופן תקיף כנגד הג׳יהאדיסטים. כוחה של קואליציה כזו אינו רק במניעת מתקפה איראנית ישירה, אלא שהיא המפתח בהא-הידיעה לבטחון מדינת ישראל לדורות בכל מרחביה וליציבות האזור.

בשבועות הראשונים אחרי ה-7 באוקטובר, היתה הסכמה בינלאומית רחבה שחמאס מהווה סכנה הן לבטחון מדינת ישראל והן ליציבות במזרח התיכון ושיש לפעול למיגור שלטונו בעזה. ממשלת ישראל לא השכילה למנף את התמיכה הבינלאומית הרחבה הזו ולנהל את המלחמה בחמאס במסגרת קואליציה אזורית-בינלאומית. להיפך, בפעולותיה היא גרמה להיפוך היוצרות, להסכמה בינלאומית רחבה שמדינת ישראל היא הבעיה ושעליה להפסיק את המלחמה בחמאס מיידית, וללא תנאים ולהתחזקות האמונה בקרב הציר האיראני-ג׳יהאדיסטי שניתן להשמיד את מדינת ישראל. אסור לחזור על טעות זו. על ישראל לנצל את ההבנה הרחבה בעקבות ההתקפה על ישראל שאיראן היא סוכנת כאוס, כדי להוביל לשינוי גיאו-פוליטי במזרח התיכון שיחזק את הציר האזורי המתון ויבסס את מקומה של ישראל בו.

אחרי מתקפת 11 בספטמבר 2001 יצאו הסעודים ולאחר מכן הליגה הערבית בהצעה לנירמול מלא של היחסים עם ישראל ולסיום הסכסוך. אז מיסמסה זאת ישראל. זה הזמן ללמוד משגיאות העבר ולחזק את הקואליציה האזורית. אין מקום לדבר יותר על עסקת חטופים במנותק מעסקה אסטרטגית כוללת. יש לצרף למו״מ לסיום המלחמה עוד שחקנים (ובראשם סעודיה) ולקדם מהלכים שיכולים להבטיח את האינטרס הישראלי: שחרור החטופים; חזרה של תושבי הנגב המערבי ותושבי הצפון לבתיהם; שליטה לא ישראלית ברצועת עזה מפורזת ומתונה; יצירת אופק מדיני לפלסטינים; והכרעת הרעיון שאפשר להשמיד את מדינת ישראל. כל זאת יכול וחייב להעשות על ידי חיבור ישראל והפלסטינים לציר המתון במזרח התיכון. לסעודיה יש את המשאבים לתמוך בכך וארה״ב יכולה לתת לה את התמורה על כך. ברית הבטחון האזורית היא האינטרס הישראלי.

אנו קוראים לציבור הישראלי לדרוש מממשלת ישראל עכשיו ליזום מפגש פסגה בהשתתפות כל מדינות המזרח התיכון המתונות, ארה״ב ומדינות מערביות נוספות, במסגרתו תושג הסכמה בנושאי הליבה – נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, שלטון זמני ברצועת עזה שידאג לשיקומה, לדה-רדיקליזציה ולהשארתה מפורזת ותהליך מדיני להבטחת האופק העצמאי והמתון של הפלסטינים, והבטחת האינטרסים הסעודים מול האמריקאים. מהלך כזה יבטיח את בטחון ישראל, השבת החטופים וסיום המלחמה בנצחון של ישראל – הכרעת הרעיון שאפשר להשמיד את מדינת ישראל, שמנחה את תודעת הג׳יהאד.


לקריאת תוכנית ברית הבטחון האזורית המלאה: https://www.dayafterthewar.org/post/our-plan


רוצים לעזור? מלאו את הפרטים שלכם כאן https://forms.gle/PswbphRGGPhojweo7


להצטרפות לעדכוני פורום היום שאחרי המלחמה: 

167 צפיות0 תגובות
bottom of page