top of page

עדכון שבועי #3 (15.12.2023)

שלום, 

לפניכם העדכון השבועי השלישי של פורום היום שאחרי המלחמה, קבוצה של מומחים, חוקרים וחוקרות, של המזרח התיכון, מדעי המדינה, פסיכולוגיה, משפטים ועוד. תמצאו בניוזלטר זה את המסר העיקרי שלנו, תמצית של פעילותנו השבוע, מידע על האירועים הבאים שלנו, והמלצות לקריאה ולהאזנה. 

 

נשמח לשמוע מכם!


העדכון כקובץ.


ניוזלטר 3 15.12.23
.pdf
הורידו את PDF • 123KB


1.   המסר העיקרי בסיכום השבוע העשירי למלחמה

 

עשרה שבועות שחיילי צה"ל פועלים בחירוף נפש למיטוט חמאס. אך ממשלת ישראל מתמהמהת מלנצל את ההזדמנות הייחודית שנוצרה בעקבות זוועות ה-7.10 כדי להבטיח את בטחון ישראל בכל מרחביה לעשורים רבים. כפי שפורום היום שאחרי המלחמה שב ומסביר, הבסיס לבטחון ישראל הוא שיתוף פעולה עם מדינות הציר המתון, הציר האנטי-איראני שסעודיה והאמירויות מובילות, ביחד עם ארצות הברית ומדינות מערביות נוספות. הסכמי אברהם נבנו על אינטרסים משותפים של הציר המתון, כחלק מהניסיון לחסום את עליית כוחה של איראן באזור. הציר המתון הזה הוא גם הבסיס לסיום המלחמה. מהסכמי אברהם צריכה לצמוח ברית אזורית – ברית אברהם

 

ברור לכולם שישראל לא תסכים שחמאס או הרשות הפלסטינית במצבה הנוכחית ישלטו ברצועת עזה. אז מה כן? אנחנו מציעים לשאוב השראה מסכסוכים ומלחמות מרחבי העולם, ובראשם הנצחון על יפן וגרמניה במלחמת העולם השניה, והצהרת פוטסדאם, שהובילה לכניעת יפן לארה״ב. כולנו מכירים את יפן של היום כמדינה שלווה ושוחרת שלום. אבל יפן של מלחמת העולם השנייה הייתה בת הברית של גרמניה הנאצית ושל איטליה הפשיסטית, עם אלפי טייסי קמיקזה שהתרסקו לתוך ספינות אמריקאיות כדי להעלות אותן באש, מחנות שבויים שבהם רבבות עונו באכזריות והורעבו, ומפקדים שהתאבדו בחרקירי כדי שלא ליפול בשבי האויב. איך הפכה יפן מחברה בקבוצת האופל של הנאצים למדינה שאנחנו מכירים היום? התשובה היא הצהרת פוטסדאם של הנשיא האמריקאי טרומן, שנתמכה גם על ידי מנהיגי סין ובריטניה. בהצהרה הזו הציע טרומן לקיסר יפן להיכנע, פירט את תנאי הכניעה, ואיים ב"הרס מהיר ומוחלט" אם היא לא תיכנע. קיסר יפן החליט להיכנע, ובכך, למעשה, סיים את מלחמת העולם השניה. לאחר שש וחצי שנים של שליטה אמריקאית ביפן, היא קיבלה בחזרה את עצמאותה והפכה לדמוקרטיה המשגשגת והיציבה שאנחנו מכירים. 

ממשלת ישראל צריכה לקחת דוגמה מהפרק ההיסטורי הזה, ולפעול עכשיו לגיבוש כתב כניעה לחמאס. תנאי הכניעה יכללו את השבת כל החטופים, התפרקות החמאס והג'יהאד האסלאמי מנשקם והצהרה של כל הכוחות החמושים שהם מוותרים לתמיד על השאיפה להשמיד את מדינת ישראל. מיד לאחר מכן, ישראל תעביר את השליטה ברצועה למסגרת שלטונית שתוקם על ידי קואליציה אזורית ובינלאומית. המסגרת השלטונית תפעל לשיקום רצועת עזה תוך כדי מניעת התחמשות צבאית, ולביסוס עמדות דמוקרטיות ואנטי-ג'יהאדיסטיות  בקרב תושבי רצועת עזה באמצעות רפורמות מקיפות. המסגרת השלטונית תעביר את השלטון לפלסטינים רק לאחר שתובטח האפשרות להקמת ממשלה יציבה, אחראית וחותרת לשלום. רצועת עזה תשאר מפורזת ולישראל תשמר בכל מקרה הזכות להגנה עצמית מפני כל איום שיישקף לה מרצועת עזה.


אנו קוראים לממשלת ישראל להגיש לחמאס כבר עכשיו את נוסח כתב הכניעה שהחמאס צריך לאמץ, ולא להמשיך ולסכן את חיילי צה"ל ואת מדינת ישראל בטביעה בבוץ של עזה ללא יעדים מדיניים מוגדרים ועם אובדן הולך וגובר של לגיטימציה בינלאומית.

 

2. זרקור על פעילותנו השבוע

 

מדי שבוע אנו מקיימים פעילויות רבות, לרבות פגישות, הרצאות, התייעצויות ושיחות, מחקר וכתיבה, ועוד. נאיר זרקור על חלק מהן.

 

איזו מסגרת שלטונית אפשרית ליום שאחרי ברצועת עזה?

 

לפי התוכנית שאנו מציעים, בסיום הלחימה יש להקים מסגרת שלטונית זמנית על ידי הקואליציה, עד לביסוס שלטון אזרחי יציב ומתון. השאלות הרבות לגבי איך בדיוק תראה המסגרת השלטונית שתוקם על ידי הקואליציה הבינלאומית בתום הלחימה, אילו מדינות כלולות בה, מה תהיה חלוקת העבודה בין הגורמים השונים וכו׳ הן שאלות שראוי שיידונו במפורט בין ישראל לקואליציה. אנו סבורים כי הצגתן של שאלות נקודתיות אלה במקום להתרכז בעיקר היא מסיחה ולא מועילה. 

עיקרי הדברים צריכים להיות ברורים: על מדינת ישראל להודיע כעת שהיא לא מעוניינת להחזיק ברצועת עזה לאחר שתושג המטרה של מיטוט חמאס ושהיא מבקשת להעביר את השליטה האזרחית ברצועה לידי מסגרת שלטונית בחסות הקואליציה האזורית-בינלאומית, אשר תפעל להשבת החיים ברצועה למסלולם ולחזרת התושבים שפונו לבתיהם, תוך שהיא מבטיחה שלא תהיה פעילות ברצועה שתסכן את בטחונה של ישראל ואזרחיה. בכל מקרה, לישראל תהיה הזכות להגנה עצמית

מפני איום שיישקף לה משטח רצועת עזה אם המסגרת השלטונית תיכשל בשמירה על הבטחון. 

במסמך שפירסמנו השבוע הצגנו תוכנית פעולה למסגרת אפשרית ליום שאחרי,  שהיא אפשרית מבחינת המשפט הבינלאומי ותואמת לתקדימים קודמים. מוזמנים לקרוא.


איך הפכה יפן מאומה מיליטריסטית למדינה שוחרת שלום ומה הלקחים מכך עבורנו? 


לאחר שבחנו דוגמאות היסטוריות רבות, הגענו למסקנה כי הדוגמא ההיסטורית של הכנעת יפן בתום מלחמת העולם השניה רלוונטית למלחמה הנוכחית ברצועת עזה. כדי ללמוד עוד על דוגמא זו, ולדיון מעמיק בשאלת ההשוואה, אתם מוזמנים לצפות בוובינר שקיימנו השבוע בנושא בשיתוף האגודה הישראלית ללימודי יפן, עם פרופ׳ מיכל דליות בול ופרופ׳ רותם קובנר, מומחים להיסטוריה ותרבות יפן מהחוג ללימודי אסיה באוניברסיטת חיפה, ולקרוא את הנייר שפירסמנו השבוע בנושא זה. 


3.   האירועים הבאים שלנו

 

 ביום שלישי 19.12.2023 בשעה 20:30 נקיים אירוע נוסף בסדרת המפגשים שלנו על האופן בו הסתיימו מלחמות. והפעם – על הדה-נאציפיקציה של גרמניה אחרי מלחמת העולם השניה. ד״ר רונית לוין-שנור תארח את פרופ׳ עופר אשכנזי, החוג להיסטוריה, מנהל מרכז קבנר-מינרבה להיסטוריה גרמנית באוניברסיטה העברית בירושלים. הירשמו לאירוע כאן.  


האירוע הזה, כמו כל האירועים שלנו, משודר בלייב ומוקלט לערוץ היוטיוב של הפורום. עקבו אחרינו.


 

4.   המלצות קריאה והאזנה

 

·      רשימתו של ד״ר שאול אריאלי, חבר הפורום – ״השיח הדתי-משיחי עוד יהרוג את כולנו״ (15.12.2023).

·      פודקאסט של אריאל ויטמן בשיחה עם פרופ׳ מני מאוטנר, חבר הפורום, על צדקת המלחמה, משמעותה כמלחמה מול ארגון, ההתאמה לכללי המשפט הבינלאומי, הקו האדום ביחס לעסקאות החזרת חטופים, ההתנהלות ביו״ש ושימורה של האחדות הנוכחית. 

·      פודקאסט של טובי פולק בשיחה עם ד״ר רונית לוין-שנור, חברת הפורום, על פורום היום שאחרי המלחמה. 

·      וכמובן כל הוובינרים שלנו בערוץ היוטיוב של פורום היום שאחרי המלחמה. 

 

 

להתראות בשבוע הבא!

 

 

 

502 צפיות0 תגובות
bottom of page